Vi tilbyr tannbehandling med høy faglig kompetanse,

kvalitet og omsorg i hyggelige omgivelser.

Din tannlege i Lillestrøm

Undersøkelse med behandlingsplan

Ved en vanlig undersøkelse inspiserer vi tennenene og munnhulen generelt. Vi undersøker om det er hull (karies) i tennene, og om det er gamle og dårlige fyllinger som bør skiftes ut. Vi ser etter om det er tannkjøttbetennelse (periodontitt) og om slimhinnene er friske. Vi tar digitale røntgenbilder for å kunne gjøre en fullstendig og god undersøkelse. Vi tar som standard to røntgenbilder ved en vanlig årlig undersøkelse, og supplerer bilder ved behov. På førstegangspasienter tar vi vanligvis åtte bilder for å få full oversikt over tannstatus. Avslutningsvis fjerner vi tannsten og misfarging på tennene.

Bleking

I 2011 vedtok EU å nevne tannbleking spesifikt i kosmetikkdirektivet som gjelder fra 31/10-2012. Tannbleking blir nå bare tillatt utført av tannleger. Vi har lang erfaring med bleking med skinner (hjemmebleking). Først tas det avtrykk av tennene, så lager tanntekniker en blekeskinne som passer perfekt til dine tenner. Du fyller blekemiddel i skinnen og bruker den 2-4 timer. Som regel gir bleking bra resultat etter 4-6 dager, men noen må holde på i flere dager for ønsket resultat. Fordelen med denne metoden er at den er skånsom mot tennene. Tiden i tannlegestolen er kort, graden av bleking kan kontrolleres og man kan gjenta bleking senere ved behov. Det er en forutsetning for tannbleking at tennene ikke er kariøse, og at man har behandlet eventuelle tannkjøttproblemer. For å forstyrre blekeprosessen minst mulig bør man holde seg unna sterke fargestoffer i hele behandlingsprosessen + 24 timer etter. Dette gjelder spesielt kaffe, te, rødvin, snus og røyk. Noen kan oppleve ising under prosessen, noe som er forbigående og kan forebygges med fluorskylling.

Andre forbehold:

Gravide og ammende skal etter gjeldende anbefalinger ikke bleke tenner
Pasienter skal være over 18 år
Tenner som er skadet av tidligere slag eller medisinbruk vil ikke få like godt resultat etter bleking
Kun emalje vil blekes, dvs kroner og fyllinger endrer ikke farge

Fyllinger

Hull (karies) i en tann må behandles når det har nådd en viss størrelse. Vi graderer karies fra 1-5, hvor grad 1 og 2 ligger ytterst i emaljen og behandles ikke. Vi observerer det over tid, da disse hullene kan forbli uforandret ved optimal hygiene og fluorbruk. Karies grad 3-5 må behandles med fyllingsterapi, eventuelt rotfylling hvis hullet er så dypt at nerven er skadet. Fyllingsterapi må også utføres på utette, dårlige fyllinger. Hvis fyllingen er liten til middels stor, kan vi skifte den med en ny fylling. Er den så stor at vi ikke klarer å lage ny, eventuelt at det er lite gjenværende tannsubstans, må det vurderes om tannen er best tjent med en krone. Veldig mange har store og gamle amalgamfyllinger, og når disse skal skiftes, erstattes de med kompositt (plast), porselen, eller gull som fyllingsmateriale.

Rotfylling/endodonti
Rotfylling er en behandling som utføres når nerven i en tann er skadet. Den mest vanlige årsaken til rotfylling er store dype hull inn til hulrommet i tannen hvor nerven ligger. Nerven i tannen kan også skades som følge av slag mot tann/kjeve. En tann som har gjennomgått mye behandling f. eks gjentatte fyllinger, og deretter krone, kan også måtte rotfylles, da nerven kan dø som følge av irritasjon. Ved rotfylling fjernes nerven eller restene av nervevevet i tannen, og det rene hulrommet fylles igjen med rotfyllingsmasse. Dette utføres i 1 eller 2 behandlingsseanser, og er en tidkrevende behandling. Noen tenner kan være spesielt kompliserte å behandle, og det vil da kunne medføre ytterligere behandlingsseanser. Enkelte tenner har svært vanskelig rotanatomi, og krever mikroskop for å kunne utføre behandlingen. Vi henviser da til spesialist, som har slikt utstyr. En rotfylt tann er en svekket tann, og krever ofte ytterligere behandling. Det kan bli nødvendig med krone, da en vanlig fylling kan medføre fare for brudd i tannen.

Krone

Krone lages på tenner som har så lite tannsubstans igjen at en fylling ikke vil holde over tid. En krone vil dekke alle flatene på tannen, som en hatt. Den sementeres til tannen og sitter fast. Ved første behandling slipes tannen og det tas avtrykk som sendes til tanntekniker. Det blir laget en midlertidig krone på tannen. Tannteknikeren fremstiller kronen på sitt laboratorium. Ved andre behandling sementeres kronen på plass. Vi lager 3 forskjellige kroner:
Metall-porselenskrone (MK) - den vanligste og rimeligste type krone. Kronen består av en indre metallkjerne som dekkes med porselen for å oppnå riktig tannanatomi og god estetikk. Denne typen kan brukes på alle tenner, men av estetiske hensyn brukes den mest bak i munnen.
Porselenskrone - denne typen er å foretrekke når kravet til estetikk er høyt. Kronen består da av en sterk porselenskjerne med et mer estetisk porselensmateriale på utsiden for å oppnå optimal estetikk.
Gullkrone - Kroner i gull bruker vi sjeldnere i dag enn tidligere, men der hvor det er svært kraftig tyggetrykk eller kraftig tanngnissing kan denne typen være et godt alternativ.

Bro

En bro lages som erstatning når en eller flere tenner mangler. En bro er to eller flere kroner som henger sammen. I likhet med kroner lages en bro i porselen eller kombinasjon med metall og porselen. Tannlegen vil benytte samme framgangsmåte som ved kroner. Tennene som skal bli en del av broen blir slipt og det blir tatt avtrykk som sendes til tekniker. Også her vil du få en midlertidig løsning frem til arbeidet er ferdig og det kan sementeres fast. Tannlegen instruerer deg i renhold og kommer med anbefalte hjelpemidler for best mulig å ta vare på den nye konstruksjonen.

Tanntrekking

Når en tann eller rot av ulike årsaker må fjernes fra kjeven, blir det et sår i munnhulen. Man må derfor forholde seg til instrukser fra tannlegen for å få minst mulig plager etter inngrepet. Man skal ikke spise, drikke eller skylle munnen før 2 timer etter inngrepet. Ved behov for smertestillende i denne perioden, kan tabletter tas med et glass vann. Røyking og snusing må man vente med minst 3 timer, og gjerne lenger pga at røyking og snus hindrer god tilheling og øker sannsynligheten for infeksjon i såret. Man bør ta det med ro etter operasjonen og avstå fra hard fysisk aktivitet de nærmeste 48 timer. Man bør ikke pusse tennene i operasjonsområdet den første uken, men heller skylle munnen med Corsodyl. De andre tennene som ikke berører såret kan fint pusses. Når stingene er fjernet etter ca en uke, kan man pusse tenner som normalt.
Etter en operasjon er det normalt med smerter i 3-7 dager, men hvis smertene øker etter 3-4 dager er det viktig å ta kontakt med oss, da dette kan skyldes en infeksjon i såret. Hevelse er normalt etter en operasjon, og vil vedvare i ca en uke. Hevelsen vil komme ca ett døgn etter inngrepet og vil gradvis avta etter 2-3 dager. Gapeproblemer og blåmerker kan også forekomme.
Litt blødning etter en operasjon er også normalt, og det vil sive noe blod fra såret i noen dager. Dette vil blande seg med spyttet og kan derfor synes å være mye. En sterkere blødning stoppes med kompresjon ved å bite på kompresser i 20-30 minutter. Opplever man klumper av blod i munnen må man straks ta kontakt med oss eller legevakten.

Skriv tekst her

Tannkjøttsykdommer

Gingivitt - Tannkjøttet er rødt og hovent, og blør lett. Dette skyldes bakteriebelegg på tennene. Blødningen (og betennelsen) forsvinner hvis belegget blir fjernet. Dette kan man som regel greie selv med grundig tannpuss og bruk av tanntråd eller tannstikker. Det er nødvendig med instruksjon og veiledning fra tannlege, noe som gjøres ved årlig undersøkelse. Periodontitt - Betennelse i tannkjøttet som gir varig skade er noe vi kaller periodontitt. Her har det dannet seg dype lommer langs tannroten, og her vil bakterier irritere og ødelegge tannkjøttet og kjeveben, noe som kan føre til at tennene mister sitt benfeste og løsner. Har man utviklet periodontitt er det vanskelig å holde tenner og tannkjøtt rent på egenhånd. Det er derfor viktig med jevnlig rens og behandling hos tannlege. Behandling av gingivitt og periodontitt gjøres med grundig tannsteinrens og hygieneinstruksjon. Vi renser og pusser dine tenner med ulike instrumenter, samt at vi viser deg hvordan du selv kan holde tennene dine rene og frie for infeksjon/betennelse. Trengs det ytterligere behandling, så henviser vi til periospesialist. Periodontittbehandling utløser en refusjonsrettighet i Helfosystemet, og vi sørger for at du får den refusjonen du har krav på.

Implantat

Implantatbehandling er en god og sikker behandlingsmetode hvis man mangler en eller flere tenner i munnen. Et implantat er en titanskrue som festes i kjevebenet. På denne skruen kan vi så feste en porselentann, og den vil da se ut og oppleves som egen tann. Vi samarbeider med flinke spesialister om dette.

Protese

Det kan fremstilles forskjellige varianter av proteser, som tilpasses individuelt, for å erstatte tapte tenner. Partielle proteser lages på pasienter som mangler flere tenner og der gjenværende tenner er stabile. Resttannsettet kan da brukes som støtte for en delprotese. Helprotese erstatter tenner i en kjeve der alle tenner er tapt. Proteser er løse erstatninger som må tas ut daglig for renhold.